Crisiscommunicatie
& issue management

Wees altijd voorbereid. Reageer niet, handel.

TRANSPARANT, EERLIJK EN TIJDIG

Een sterke crisiscommunicatie

Met sterke crisiscommunicatie kan je een crisis afwenden, of ten minste indammen en beheersen en zo je reputatie vrijwaren. In het beste geval kan je er zelfs sterker uit komen en je reputatie een positieve impuls geven. Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan. Transparante, eerlijke, tijdige en zeker ook intern volledig afgestemde communicatie zijn een absolute voorwaarde. En dat zowel voor, tijdens als na de crisis. Bij Whyte Corporate Affairs helpen we je bij je crisisvoorbereiding, het crisisbeheer in het heetst van de strijd, maar ook bij het herstel van een crisissituatie.  

 
 

Crisis hotline

Heb je te maken met een crisis?
Een issue? Heb je nood aan onmiddellijke ondersteuning?

Bel onze 24/7 crisis hotline op het nummer +32 2 738 06 38

ONZE VERWEZENLIJKINGEN

Referenties

Crisisparaatheid

  • Kwetsbaarheidsaudit, crisiscommunicatiehandleiding en opleidingsprogramma voor verschillende bedrijven in verschillende sectoren: voeding, farma, energie, staal, retail, automotive, finance, mijnbouw, landbouw, bouwnijverheid…
  • Permanente crisisparaatheid, training en anticiperend issues management om voor bedrijven met een hoge risicograad zoals gasterminals, hogesnelheidstreinen, brouwerijen
  • Crisisplannen voor verschillende voedingsfabrikanten na een aantal problemen en crisissen die een impact hadden op de voedingsindustrie

  • Jaarlijkse media- en crisiscommunicatietraining voor verschillende klanten waaronder een FMCG, een gasbedrijf, een professionele dienstverlener...
  • Grootschalige crisissimulaties met media, werknemers, vakbonden...
  • Opleiding over het gebruik van social media in een crisissituatie
  • Crisiscommunicatietrainingen voor talrijke steden en gemeenten in België (met specifieke "Discipline 5"-aandacht)
  • ...

Opvolging van herstructureringen en sociale vraagstukken

  • Marktleider op het gebied van herstructureringsprogramma's, met inbegrip van strategieontwikkeling, voorbereiding, bijstand ter plaatse en ondersteuning…
  • Beheer van sociale conflicten voor verschillende klanten in verschillende sectoren, waaronder retail, transport & luchtvaart, logistiek, farmacie, bank-en verzekeringswezen, chemie, automotive, staal…
  • Voorbereiding van de onderhandelingen met de sociale partners door middel van opleiding, training en het ontwikkelen van kernboodschappen voor verschillende klanten

  • Beheer van de media-impact van een geval van "pesten op het werk"
  • Fusie en herstructurering van twee farmaceutische ondernemingen
  • Beheer van een sociaal conflict en ondersteuning van een changemanagementprogramma naar aanleiding van de herziening van het vergoedingsbeleid van een onderneming
  • Fusie en integratie van twee wereldwijde bedrijven (13.000 werknemers in 27 landen)
  • Beheer van een sociaal conflict na een ontslag om gegronde redenen
  • Aankondiging van een nieuw management voor een bluechipbedrijf
  • Voorbereiding van mogelijke issues en opbouw van buy-in bij de lokale gemeenschap en de sociale partners ter voorbereiding van de sluiting van een productie-eenheid
  • Interne communicatie en issuemanagement met betrekking tot de potentiële verkoop en herstructurering van een productie-eenheid
  • Sluiting van een productie-eenheid met behoud van marketing en verkoop in België
  • Stakeholdercommunicatie en advies voor een bedrijf dat geconfronteerd wordt met het ontslag van zowel CEO als CFO terwijl het een groot investeringsproject heeft
  • ...

Geschillen

  • Scenarioplanning en strategisch advies van een rechtszaak tussen twee bekende merken
  • Strategisch advies en mediarelaties voor een verzekeringsgroep voor een 10 jaar durend geschil
  • Strategisch advies en mediarelaties voor een bedrijf dat werd beschuldigd van corruptie bij openbare aanbestedingen

  • Mediarelaties en public affairs-advies voor geschillen die werden opgestart door lokale gemeenschappen rond milieuvergunningen, bouwvergunningen en bedrijfsvergunningen
  • Advies inzake mediarelaties met betrekking tot potentiële antitrustactiviteiten
  • Crisisadvies bij een rechtszaak en schikking in het kader van een bedrijfsongeval met doden en gewonden
  • Crisiscommunicatie na een huiszoeking en gerechtelijk onderzoek voor een financiële instelling
  • Voorbereiden en beheren van media- en stakeholderactiviteiten in het kader van een gerechtelijke schikking en een rechtszaak voor een onderneming en haar aandeelhouders
  • Advies over mediarelaties voor het hoofd van een ngo dat werd beschuldigd van een belangenconflict
  • Crisiscommunicatie over vermeende fraude met kredietkaarten, voor een bedrijf gespecialiseerd in bankkaarten, ter voorbereiding van een trainingssessie voor voor tv-interview in een consumentenprogramma op televisie ...
  • ...

NIMBY-problemen (milieu, gezondheid, veiligheid, overlast…)

  • Communicatieadvies na een crisis met veel media- en politieke aandacht voor een bedrijf dat nucleaire geneesmiddelen produceert
  • Ontwikkeling en beheer van een geïntegreerd issues managementprogramma voor een kalksteenfabrikant, met inbegrip van public relations en public affairs op lokaal en regionaal niveau, om politieke en publieke steun te creëren voor de opening of uitbreiding van (nieuwe) groeven in de Waalse regio, en om oppositie van lokale groepen, media- en ngo's te voorkomen
  • Aanpak van potentiële problemen en opbouwen van steun binnen de lokale gemeenschap ter voorbereiding van de bouw van een windmolenpark op de locatie van een multinational

  • Lokaal issues management en public affairs-advies over de bouw van een elektriciteitscentrale
  • Opbouwen van steun binnen de lokale gemeenschap en voorkomen van problemen voor een vastgoedbedrijf, ter voorbereiding van een bouwproject
  • Ondersteuning van de uitbreidingsstrategie en toekennen van vergunningen voor een retailbedrijf
  • ...

Issues en crisissen met consumenten

  • Strategisch advies en praktische ondersteuning voor een reeks bedrijven die te maken krijgen met activisme
  • Communicatieadvies tijdens verschillende grote voedselveiligheidscrisissen met zeer hoge media- en consumentenaandacht
  • Het overnemen en/of coördineren van de sociale mediakanalen van verschillende bedrijven bij de behandeling van problemen

  • Oprichting en beheer van een eenduidige coalitie voor een groep voedingsbedrijven
  • On- en offline engagement met belangrijke opinieleiders en influencers om de publieke opinie te laten evolueren
  • Monitoring van issues en uitbouwen van een dialoog met belangrijke ngo's voor een internationaal merk
  • Omgaan met aanvallen van een consumentenorganisatie over vermeende gezondheidsrisico's van een consumentenproduct
  • Talrijke terugroepingen van producten voor FMCG-bedrijven
  • Opvolgen en monitoren van stakeholders issues voor verschillende klanten
  • Ondersteuning van een toonaangevende retailer bij een campagne door een ngo die vragen stelde bij het duurzaamheidsbeleid van het bedrijf
  • ...

Industriële risico's en ongevallen

  • Beheer van de impact van een nucleair lek en voorbereiding van nucleaire transporten
  • Communicatieondersteuning bij dodelijk ongeval op de werkvloer van een chemisch bedrijf
  • Beheer van de communicatie van een retailer bij een gewelddadige overval waarbij explosieven werden gebruikt

  • Activering van een noodprocedure bij een gasterminal
  • Communicatie bij een bedrijfsongeval waarbij zwaargewonde collega's van een onderaannemer betrokken waren
  • Crisiscommunicatie-advies voor een producent van bouwmaterialen: ongevallen, brand, kwaliteitsproblemen

We horen graag van je.
Laten we communiceren, samen.